Gripo sezonu sveikata rūpinkimės ypatingai

Gripas-kaip išvengtiDidėjant sergamumui gripu ir peršalimo ligomis, šaltojo sezono metu labai svarbu laikytis tam tikrų taisyklių kad nesusirgtume, o susirgę neužkrėstume kitų.

Gripu galime užsikrėsti nuo sergančio žmogaus, o ligos virusas plinta gana greitai – nusičiaudėjus jis skrenda 167 km/h greičiu. Į aplinką virusas patenka su seilių dalelėmis čiaudint, kosint. Šios dalelės pasklinda ore, nusėda ant paviršių. Užsikrečiama, kai jos patenka į organizmą įkvėpus arba užterštomis rankomis palietus akių, nosies, burnos gleivinę.

Gripas – viena rimčiausių ir labiausiai paplitusių užkrečiamųjų ligų, žiemą dažniausiai tampanti epidemija. Gripas prasideda staiga, pakyla aukšta temperatūra (didesnė nei 38 ᄚC), atsiranda sausas kosulys, gerklės, galvos ir raumenų skausmas, nuovargis ir silpnumas. Vėliau gripo virusas gali sukelti komplikacijas: plaučių uždegimą, encefalitą, širdies raumens uždegimą, virusinį akių uždegimą.

Efektyviausia apsaugos nuo gripo priemonė – sezoninė gripo vakcina. Europos ligų prevencijos ir kontrolės centras (ECDC) ir Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras (ULAC) siūlo ir asmenines (ne farmacines) apsaugos priemones.

Kaip neužsikrėsti gripu?

  • Nebendraukite artimai su ligoniais: laikykitės mažiausiai vieno metro atstumu nuo sergančio žmogaus. Jei neišvengiate buvimo aplinkoje su sergančiuoju, stenkitės praleisti joje kuo mažiau laiko.
  • Dažnai plaukitės ir dezinfekuokite rankas; rankas plauti reikia ne trumpiau nei 20 sekundžių.

Sveikindamiesi venkite apsikabinimų, bučinių, rankų paspaudimų.
Neplautomis rankomis nelieskite akių, nosies, burnos.
Neverta lankytis masiniuose renginiuose, žmonių susibūrimo vietose.

Jei sergate

  • Saugokite aplinkinius: kosėdami ar čiaudėdami užsidenkite burną ir nosį servetėle arba, jei jos neturite, rankove (alkūnės linkyje). Panaudotą vienkartinę nosinę iškart išmeskite į šiukšlių dėžę, nes virusas  kurį laiką gyvena ant rankų ar aplinkos daiktų.
  • Dažnai plaukitės ir dezinfekuokite rankas. Tai apsaugo nuo tiesioginio (paduodant ranką sergančiam žmogui) ir netiesioginio (liečiant daiktus, kuriuos prieš tai lietė sergantis žmogus) kontakto su gripo virusu.
  • Svarbiausia, gydykitės namuose – neikite į darbą ar mokyklą ir mažiau bendraukite su kitais žmonėmis.

Pajutę gripo simptomus, iškart kreipkitės į gydytojus. Nesigriebkite antibiotikų, nes šie vaistai negydo nei peršalimo, nei gripo, mat jie neveikia virusų. Galite vartoti gydytojo ar vaistininko rekomenduotus nereceptinius vaistus nuo peršalimo ir kitų simptomų. Visada  tarkitės su medikais, jei vartojate vaistus nuo kitų ligų (dėl galimo šalutinio kelių  vaistų poveikio).

Imunitetą (atsparumą infekcijai) pagerins grūdinimasis, maisto produktai (imbieras, česnakas, citrusiniai vaisiai, medaus produktai, spanguolės, juodieji serbentai ir kt.).

Kauno miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuras primena, jog gripo sezono metu itin svarbios profilaktikos priemonės. Ne mažiau svarbu visus metus stiprinti organizmą, laikytis pagrindinių sveikos gyvensenos principų.

Informaciją parengė visuomenės sveikatos specialistė Renata Padleckienė 

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *