Ką reiškia – sveikai maitintis?

Sportas ir sveika mitybaNorite greitai numesti svorio ir jo nesusigrąžinti? Ar sportuojant pakanka energijos vien tik iš daržovių? Jeigu apie tai susimąstėte, vadinasi, pradėjote sportuoti ar pasukote sveikos gyvensenos keliu. Tad, kaip nesuklysti ir iš tikrųjų sveikai maitintis ir sulieknėti, pataria asmeninis treneris ir kultūristas Andrius Pauliukevičius.

Geriausiai  svoris krinta nuo daržovių

Kaip pasakoja mitybos specialistas, metant svorį dažniausiai pasirenkami netinkami produktai ir jų kiekis. Jo teigimu, daržovių galima valgyti kiek tik nori, tačiau vaisius reikėtų šiek tiek riboti.

„Pirmiausia, dėl to, kad vaisiuose yra daug natūralaus cukraus – fruktozės. Angliavandeniai lengviausiai virsta kūno riebalais, todėl metant svorį geriausia rinktis daržoves. Jose angliavandenių – itin mažai, išskyrus bulves – krakmolas taip pat virsta riebalais“, – sako A. Pauliukevičius.

Nedera visiškai atsisakyti vaisių – dėl energijos suteikiančių angliavandenių. Dažniau valgyti vaisius ir daržoves gali paskatinti neseniai Lietuvoje prasidėjusi kampanija „5 per dieną“, raginanti kasdien suvalgyti bent penkis vaisius ir daržoves. Tad, laikantis šios nesudėtingos, Pasaulio sveikatos organizacijos rekomenduojamos formulės kiekvieną dieną galima suvalgyti nuo 400 iki 600 gramų vaisių ir daržovių.

Ar reikia sintetinių vitaminų?

Paklaustas, ar sunku rasti kokybiškų produktų prekybos centruose, profesionalus sportininkas pastebėjo, kad jų  tikrai netrūksta. Priešingai – net sunku išsirinkti. Pasak jo, ES šalyse auga kelių rūšių pomidorai, agurkai, paprikos ir kitos, lietuviams įprastos daržovės, todėl galima jas drąsiai įtraukti į savo sveiką valgiaraštį.

„Šiuo metu labai daug dirbu ir visiškai nevartoju sintetinių vitaminų – jų gaunu iš daržovių, kurių per dieną suvalgau daugiau nei kilogramą. Tad, abejonių dėl daržovių kokybės nekyla“, – teigia asmeninis treneris.

Ne nuodėmė valgyti ir vidury nakties

A. Pauliukevičius prisipažįsta, kad labai mėgsta bulves, tačiau jų atsisako, nes intensyviai sportuoja. Vietoj jų, renkasi ne ką mažiau skanias kitas daržoves.

Daržovės turi labai mažai kalorijų, tačiau daug ląstelienos – todėl jų virškinimui reikia nemažai kūno energijos. Taip susidaro vadinamas kalorijų deficitas, t. y. kai maistui suvirškinti sunaudojama daugiau kalorijų, nei iš jo gauta. Todėl nutukti valgant daržoves neįmanoma – net jei jas valgytumėte vidurnaktį“, – įsitikinęs asmeninis treneris.

Vaisius geriausia valgyti pirmoje dienos pusėje, kai kūnui reikia daugiausia energijos po nakties miego. Tačiau ir juos vertėtų rinktis atsakingai. Daugiausia kalorijų turi bananai ir vynuogės, todėl norėdami numesti svorio rinkitės mažiau kaloringus citrusinius vaisius – greipfrutus ir mandarinus.

Sveika mityba – be pertraukų

A. Pauliukevičius pastebi, kad žiemą, dauguma nebesilaiko sveikos mitybos principų, nes pasigenda šviežių daržovių. Tačiau, asmeninio trenerio teigimu, tai yra mitas – tokie žmonės tiesiog neturi valios ir grįžta prie įprastinės mitybos.

„Labiausiai mėgstu šviežias daržoves, todėl prekybos centruose jų randu ir vasarą, ir žiemą. Aišku, šaltuoju metu periodu tokių daržovių vertė mažesnė, taigi tereikia jų nusipirkti daugiau“, – mano jis.

Asmeninis treneris pastebi, kad dalis sportuojančiųjų ar ketinančių pradėti vengia šviežių daržovių žiemą, nes pasigenda intensyvaus skonio. Tačiau daržoves galima pagardinti alyvuogių aliejumi ar vyno actu.

Aktyviai sportuojantieji turėtų įsidėmėti, kad norint gauti reikalingus vitaminus ir mineralus, o kartu – ir angliavandenius energijai palaikyti, patariama rinktis Europos Sąjungoje užaugintus vaisius ir daržoves – dėl jų kokybės būsite tikri. ES šalyse auginamiems vaisiams ir daržovėms taikomi griežti reikalavimai, suformuluoti pagal Europos maisto saugos tarnybos mokslininkų išvadas.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *