Svarbiausi sveikos mitybos principai

Sveikas maistas - nuo ligųOrganizmui, kaip ir automobiliui, reikia tinkamo „kuro“. Maistas – mūsų ląsteles aprūpinantis energija kuras. Jei susikemšate picą ar karbonadą, nenuostabu, kad pavalgę jaučiatės apsunkę ir pavargę, o ilgainiui atsiranda kraujotakos sutrikimai, viršsvoris ir kitos problemos.

LSMU Medicinos akademijos kancleris prof. Vilius Grabauskas sako, kad  sveika gyvensena tai pirmiausia fizinė veikla ir sveika mityba. Ligų prevencija labiau rūpinasi išsivysčiusių, turtingesnių ir išsilavinusių šalių visuomenė. Sveikos mitybos link einama etapais, kuriuos lengviau įveikti turint naudingos informacijos. Norite pradėti sveikai maitintis? Vilniaus kongresų rūmuose vyksiančios Ann Wigmore Gyvo maisto konferencijos pranešėjų nuomone, svarbiausia žinoti 4 pagrindinius sveikos mitybos principus:

1. Prie sveikos mitybos pereiname pamažu

Žingsniai sveikos mitybos link – lyg turistinis žygis. Kiek laiko prireiks naujam maršrutui įveikti, priklausys nuo noro tinkamai maitintis. Kelyje visada būna kryžkelių, pakilimų ir paklydimų, dėl kurių grįžtama atgal.  Staigūs mitybos pokyčiai dažniausiai nesėkmingi – priešingai, sukelia organizmui šoką, o kelias sveikesnio gyvenimo link sunkus, todėl mitybos įpročius svarbu keisti pamažu.

Pirmiausia prisiminkite ir užsirašykite, ko ir kiek suvalgote. Pastebėsite, kad sveikiau maitinsitės tiesiog pradėję mažiau vartoti vienų produktų, o daugiau – kitų. Svarbu stebėti organizmo pokyčius ir poreikius.

Pradėti galite jau šiandien!  Štai įprastą sumuštinį su kava, žaliavalgis Paulius Jaruševičius pataria keisti į žaliąjį kokteilį, kuris suteiks energijos ir žvalumo.

Receptas dviem:

  • didelė sauja špinatų lapų,
  • didelė sauja saulėgrąžų daigų,
  • 2 bananai,
  • 1 kriaušė,
  • 2 obuoliai,
  • 200 ml vandens.

Produktus suplakite. Paskaninti galite cinamonu ar mėtos lapeliu.

2. Sveika mityba ne dieta

Bet kokio tikslo pradedame siekti tvirtai apsisprendę. Ruoškitės pokyčiams, apgalvokite, kokios naudos jie atneš.  Tiesa, sveika mityba neturi nieko bendro su dieta, nors ir padeda atsikratyti viršsvorio.

Besilaikantys dietos žmonės, labai dažnai susierzina, jei nepavyksta. Dietos tikslas – prarasti kilogramai, o jo pasiekę jaučiamės nugalėję save, kol vėl nesugrįžtame prie senų įpročių. Sveika mityba – gyvenimo būdas, kurio mokomės nuolat. Griežtų taisyklių, kada ir ką valgyti, nėra. Svarbu, kokius maisto produktus pasirenkame ir kaip juos paruošiame – juose turi išlikti didžioji dalis energijos, vitaminai bei mineralai.

3. GYVAS MAISTAS – pagrindinis energijos šaltinis

Vaisiai, daržovės, grūdinės kultūros ir ankštiniai augalai turi visų reikalingiausių medžiagų: angliavandenių, skaidulų, vitaminų ir mineralų, be to, liesi ir be cholesterolio, todėl jų reikia valgyti daugiausia.

Pradėkite žalingus produktus keisdami sveikais. Be pusryčių su vaisiais ar žaliu kokteiliu, derėtų pagalvoti ir apie dienos maistą. Atsisakyti mėsos, virto ar kepto maisto sunku, todėl iš pradžių galite tiesiog padidinti daržovių kiekį. Pasiruoškite didelį indą įvairiausių daržovių salotų ir tik po to, jei vis dar jausite alkį, pereikite prie kito patiekalo.

Tortai, pyragaičiai, išvalytų grūdų (miltiniai) duonos produktai ir kiti saldumynai organizmui nenaudingi. Saldūs produktai yra ypač kaloringi ir visiškai nemaistingi, todėl mums jų nereikia, kaip ir gyvulinių riebalų, kuriuose gausu cholesterolio kiekį kraujyje didinančių sočiųjų riebalų.

4. Pradėti nebūna per vėlu

Sveiką mitybą propaguojantys specialistai  tvirtina, kad augalinis maistas be riebalų gali ne tik sustabdyti širdies ir kraujagyslių ligų vystymąsi, bet ir visiškai sugrąžinti sveikatą. Pradėti sveikai maitintis ne vėlu net ir vyresniam žmogui ar susirgusiam sunkia lėtine liga.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *