Būk informuotas, kiek kainavo gydymas

Informacija pacientui apie gydymąMūsų šalies pacientai, kurie gydėsi ligoninėse, neskuba pasinaudoti naujove ir sužinoti, kiek kainavo jų gydymas, kurio išlaidos apmokamos Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis. Per pirmuosius 3 mėnesius į teritorines ligonių kasas (TLK), prašydami suteikti tokią informaciją, kreipėsi vos 20 žmonių. Duomenis internetu tikrinančių skaičius išaugo 1440. Įdomu tai, kad kai kurie, pasitikrinę informaciją apie savo gydymosi istoriją, nustebo – rado tikrovės neatitinkančių faktų.
Tai paaiškėjo apibendrinus pirmų trijų mėnesių duomenis ir įvertinus, kokį rezultatą davė šių metų rugpjūčio 1 d. įsigaliojusi naujovė, kuria naudodamiesi pacientai gali kreiptis į teritorinę ligonių kasą ir gauti popierinę ataskaitą apie ligoninėje jiems suteiktas gydymo paslaugas ir šių paslaugų kainas.

VLK ragina gyventojus aktyviau domėtis, kokios sveikatos priežiūros paslaugos jiems buvo suteiktos ir kiek jos kainavo. Ši galimybė pacientams suteikta jiems patiems pageidaujant. Norą gauti duomenis apie savo gydymą žmonės buvo ne kartą išreiškę VLK užsakymu atliekamuose sociologiniuose tyrimuose. 2012 m. gauti tokią ataskaitą pageidavo 31 proc. apklausos, kurią atliko „Baltijos tyrimai”, dalyvių. Taigi nepaisant suteiktos galimybės, jei ja nebus naudojamasi, situacija sveikatos priežiūros sektoriuje vargu ar pasikeis. Be to, taip siekiama mažinti ir korupcijos apraiškas šioje srityje.

VLK nuomone, galimybė gauti tokią informaciją stiprina paciento vaidmenį sveikatos sistemoje. Juk informuotas privalomuoju sveikatos draudimu apdraustas pacientas gali aktyviau naudotis savo teisėmis bei išvengti papildomų mokėjimų – nemokėti už tas paslaugas, už kurias moka ligonių kasos visų mokesčių mokėtojų pinigais.

Visgi kai kurie pacientai, pasitikrinę informaciją apie jiems suteiktas medicinines paslaugas, rado netikslumų. Tai paskatino juos kreiptis į ligonių kasas ir išsiaiškinti, kodėl taip nutiko. Išanalizavus dalį šių atvejų paaiškėjo, kad duomenys apie pacientų gydymą buvo netikslūs, o šios klaidos  jau ištaisytos. Kiti atvejai dar analizuojami. Nustačius, kad įsivėlė klaida, informacija bus nedelsiant ištaisyta. Tokių atvejų – vienetai. Nepaisant netikslios informacijos apie paciento gydymąsi atsiradimo priežasčių, ji turi būti kruopščiai patikrinta ir būtinai ištaisyta – tai ir daro gydymo įstaigos.

Pasitaikė ir tokių atvejų, kai žmonės pastebėjo paslaugų, kurios jiems iš viso nebuvo suteiktos. Pavyzdžiui, pacientas rado įrašą, kad gydėsi peties ir žasto sumušimą viename iš didmiesčių, nors šiame mieste pastaruoju metu nėra buvęs ir tokių traumų neturėjo. Kitas pavyzdys – statistinė kortelė buvo pradėta pildyti jau mirusiam žmogui. Pasidomėjus išaiškėjo, kad tuo metu gydėsi mirusio asmens bendrapavardis, o kortelė buvo pradėta pildyti (tikėtina) pacientui nepateikus asmens dokumento (neįrašius asmens kodo), tik pagal pavardę ir vardą. Šios klaidos buvo ištaisytos.

VLK primena, kad yra keletas būdų sužinoti, kiek kainavo gydymas ir kokios paslaugos buvo suteiktos. Visi pacientai išrašymo iš ligoninės dieną gauna Paciento atmintines, kuriose paaiškinta, kad tokią informaciją jie gali gauti pateikę prašymą TLK, TLK atstovui savivaldybėje arba internetu. Norint tai padaryti internetu, reikia prisijungti prie VLK teikiamų e.paslaugų sistemos, kurioje teikiami duomenys apie medicinines paslaugas (jungiantis tiesiogiai per banką arba per Elektroninių valdžios vartų sistemą www.epaslaugos.lt).

Derėtų žinoti, ką reikia daryti radus netikslumų savo duomenų suvestinėje. Pirmiausia reikėtų kreiptis į gydymo įstaigą, kad ši, derindama su TLK, ištaisytų neteisingus duomenis. Jei problemos gydymo įstaigoje nepavyksta išspręsti, siūlome kreiptis į TLK. Gavusios paciento kreipimąsi ligonių kasos operatyviai spręs problemą ir ištaisys neteisingus duomenis. Atkreipiame dėmesį į tai, kad pacientas turi teisę reikalauti, jog neteisinga informacija apie jo gydymąsi būtų nedelsiant ištaisyta. Ji privalo būti tiksli, nes klaidingi duomenys apie sveikatą gali pakenkti, pavyzdžiui, žmogaus karjerai. Tai ypač aktualu tokiose veiklos srityse, kur darbuotojų  sveikata turi būti nepriekaištinga.