Kam naudingi svorio mažinimo mitai

Vyras ir moteris sportuojaPavasarį stadionus, parkus, sveikatingumo klubus užplūsta norintieji pasidailinti figūrą ir pasirengti vasaros sezonui. Prisimename ir stebuklingas dietas. Lietuvos sporto universiteto dėstytoja, sertifikuota Europinio trenerių tinklo EREPS asmeninė trenerė dr. Simona Pajaujienė teigia, kad siekis sulieknėti dažnai virsta kūno alinimu.  Teiginys „sveikata yra grožis“ šiandien suprantamas atvirkščiai – „grožis yra sveikata“.  Šiuolaikinėje visuomenėje ypač „sveika“ yra tai, ką galima pelningai parduoti. LSU dėstytoja pateikia keletą sąmoningai skleidžiamų mitų ir kviečia atsakingai rūpintis savo sveikata. Pasak dėstytojos, sveikata gali pasirūpinti profesionalūs specialistai, o ne „stebuklingi“ vaistai ar dietos.

Pirmas mitas. Svorio mažinimui geriausiai tinka dietos, nes sportuojant galima svorį ne sumažinti, bet netgi priaugti.

Tikrovė: beveik visos dietos (95%) nesėkmingos, ir baigus jų laikytis, svoris ne tik grįžta į pradinę būklę, netgi susikaupia atsargų – juk reikia pasiruošti kitam  „badmečiui“.  Reiktų žinoti, kad ir kokia dieta būtų, ji veikia tik kai jos laikomės. Dietos turi ir neigiamų pasekmių: organizmui gali pritrūkti būtinų maisto medžiagų. Ji lėtina medžiagų apykaitą, organizmas priešinasi svorio mažinimui ir priaugama dar daugiau svorio. Todėl geriausia dieta yra ta, kurios laikomės visą gyvenimą.

Antras mitas. Kinų žolytės ir kiti  lieknėjimo papildai. Lengvai sumažinti svorį padeda  papildai, kokteiliai ar žolelės.

Tikrovė: nėra tokios „stebuklingos“  tabletės. Dauguma reklamuojamų vaistų, papildų, kokteilių tėra tik apgaulingi fitneso (sveikatingumo) pramonės produktai. Papildai ir vitaminai  nepadės sulieknėti, nes riebalai yra mūsų kuras, kuriuos galime panaudoti raumenų darbui aktyviai judėdami ar mankštindamiesi. Nepasiduokite reklamos vilionėms vartoti įvairias žoleles ar arbatėles, pažadais, kad lengvai neteksite 4-6 kg per savaitę. Tai dažniausiai tėra skysčius varantys ar vidurius laisvinantys diuretikai. Internetu platinamų egzotiškų vaistažolių ar žolelių (ypač kiniškų) svoriui mesti pavojai sveikatai privertė mokslininkus sunerimti. Vietoje vaistažolių rūšyje rastos dvigubos vaistų dozės, kenkiančios visam organizmui: fizinei, bet ir psichinei sveikatai, nes kai kurios žolelės sukelia nervinei anoreksijai būdingus požymius.

Trečias mitas. Rūbai (pėdkelnės, šortai, diržai). Svorio ir celiulito mažinimui sukurti specialūs drabužiai, patariam naudoti liekninamuosius diržus.

Tikrovė: nėra tokio „stebuklingo“ rūbo ar diržo, kuris paprastai, greitai, lengvai sumažintų riebalinį audinį. Tačiau susispaudus labai aptemptai rūbais, persiskirsto kūno skysčių kiekiai ir atlaisvinus suveržtą vietą, joje trumpam lieka mažesnės apimtys. Neapsigaukime, tai laikinas efektas. Atsistačius kraujotakai, sugrįš ankstesnės mūsų kūno formos. Sportuojant su juosmenį juosiančiu aptemptu diržu, po treniruotės atrodo, kad sulieknėjome. Tai tik dėl laikino suspaudimo ir skysčių perskirstymo. Nepamirškite, kad riebalai yra kuras, kuriuos turime panaudoti aktyviai judėdami.

Ketvirtas mitas. Įvairios procedūros, kremai ir masažai. Masažai, kitos kūno procedūros, celiulitą mažinantys kremai  sumažina celiulitą ir riebalų kiekį.

Tikrovė: nesvarbu atliekamas aparatu ar rankomis, masažas gali pagerinti kraujotaką, atpalaiduoti, sustabdyti raumenų atrofiją. Tačiau nėra pagrįsta mokslo, kad šios priemonės gali mažinti poodinį riebalų sluoksnį. Juo labiau – riebalai kuras, kurį reikia panaudoti raumenų veiklai. Todėl būtina mažinti kalorijų ir didinti fizinį aktyvumą. Reiktų žinoti, kad riebalai netirpsta ir pirtyse. Karštis ir drėgmė verčia tik prakaituoti, ir išgaruoja vanduo, o ne riebalai. Povandeninės srovės (sūkurinė vonia) atpalaiduoja, bet nesunaikina riebalų.

Penktas mitas. „Ypatingieji“ treniruokliai, pratimai ir treniruotės. Specialios treniruotės ar tam tikri įrengimai gali daug greičiau ir efektyviau pakeisti kūno formas.

Tikrovė: nėra jokių specialių priemonių, dėl kurių  mankšta sutieks didesnės naudos. Reklama, kad pratimams su tokia įranga užteks 15, vietoj 30 minučių – melas.  Efektas priklauso nuo mankštinimosi intensyvumo ir trukmės, o ne nuo įrangos. Judėjimo būdų ar pratimų reklama yra perdėta ir nepagrįsta. Ilgalaikiam svorio mažinimui reikalingas visapusiškas fizinis aktyvumas: aerobinis krūvis ir raumenų stiprinimo bei tempimo mankštos.

Šeštas mitas. Elektriniai stimuliatoriai. Šie vibruojantys stimuliatoriai gali sumažinti riebalų kiekį ir suformuoti dailias kūno formas.

Tikrovė: visi elektriniai stimuliatoriai nevalingai verčia raumenį susitraukti. Jie tinka gydymo tikslais: mažina raumenų atrofiją ir raumenų spazmus negalinčiam judėti žmogui. Visiškas melas -pažadai per kelias savaites pagerinti raumenų tonusą ir kūno formas nesimankštinant. Būkite atsargūs: elektriniai stimuliatoriai ant krūtinės, nugaros, pilvo gali sutrikdyti net ir sveiko žmogaus širdies ritmą, o turintiems skrandžio, kepenų, širdies problemų, venų  varikozę, išvaržą, sergantieisiems epilepsija – ypatingai pavojingi. Įvairių vibruojantys prietaisai pilvo srityje ir ypač nėštumo, menstruacijų metu gali būti pavojingi. Jie gali padidinti nugaros problemas. Būkite atidūs: visus „stebuklingus“ vibratorius reklamuojantys raumeningi atletai tokie tapo ne reklamuojamo produkto padedami, o nuolatinių sunkių treniruočių bei tinkamos mitybos dėka.

Lietuvos sporto universiteto informacija

Nuotrauka iš flickr.com, priklauso Bahrain Personal Fitness

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

*