Mitybos specialistės patarimai, kaip pasirinkti visagrūdę duoną

Įprasta manyti, kad viso grūdo dalių duona – savaime sveikas produktas, bet mitybos specialistės Vaidos Kurpienės nuomone, taip yra ne visada. „Valgyti tokią duoną dažniausiai tikrai yra sveikiau. Tačiau net ir visagrūdę duoną reikia mokėti pasirinkti“, – sako V.Kurpienė ir pataria, į ką atkreipti

Kurpienė pirmiausia paaiškina, ką reiškia visagrūdė. Grūdai, iš kurių gaminami miltai, susideda iš trijų dalių: luobelės – organizmui vertingų sėlenų, gemalo, kuriame yra daug baltymų, gerųjų riebalų, sveikatai naudingų antioksidantų, ir krakmolingo endospermo.

„Visagrūdė duona kepama iš tokių miltų, kuriuos gaminant sumalamos visos šios grūdo dalys. Vadinasi, tokia duona kur kas naudingesnė: valgydami visagrūdę duoną gauname daug daugiau medžiagų, kurios pagerina virškinimą, sumažina cholesterolio, suteikia energijos ir sotumo jausmą“, – sako V. Kurpienė.

Vis dėlto net ir visagrūdė duona gali turėti trūkumų ir ją reikia mokėti pasirinkti. Svarbiausias dalykas renkantis duoną parduotuvėje yra skaityti užrašus. Ir ne tik tai, kas parašyta prie pavadinimo, bet ir gaminio sudėtį. Ji ir atskleidžia, kiek ši duona yra naudinga.

1 patarimas: dėmesys sudėtinėms dalims

Visų pirma, pasak V. Kurpienės, reikia atkreipti dėmesį į tai, kiek ir kokių miltų duonos sudėtyje yra.

„Kartais ir viso grūdo dalių duonos sudėtyje yra tik mažesnė dalis visagrūdžių miltų. O daugiau joje kitokių. Vardinant sudėtines dalis pirmiausia rašomas produktas, kurio yra daugiausia ir paskui  minimi kiti – mažėjančia tvarka. Taigi jei viso grūdo miltų  daugiausia, jie įrašomi pirmiausia.“, – paaiškina mitybos specialistė.

2 patarimas: kuo mažiau cukraus

Pasak V. Kurpienės, ypač svarbi visagrūdės duonos savybė – cukraus kiekis. „Kai kuriuose duonos gaminiuose cukraus gana daug – kone tiek pat, kiek limonade. Nesakau, kad tokios duonos valgyti negalima, bet tai – ne duona, o pyragas. Kuo mažiau cukraus, tuo duona vertingesnė. 100 g duonos turėtų būti ne daugiau kaip 5 g cukraus. O jei dar mažiau – dar geriau. Pavyzdžiui, gana gerai, jei cukraus yra 2 g,“ – sako specialistė, kaip pavyzdį pateikdama „Vilniaus duonos“ gaminį „Rugelis“, kurioje cukraus – vos 1,9 g / 100 g.

Anot V. Kurpienės, cukrus į duoną pridedama dėl patrauklesnio skonio. Tačiau pagal gaminimo technologiją, cukrus duonoje nereikalingas.

„Cukrumi gardinama gana daug skirtingų maisto gaminių. Todėl jį vartoti įprantame, o skonio receptoriai tampa mažiau jautrūs – vis silpniau jaučiame cukraus skonį ir jo reikia vis daugiau. Kalbant apie viso grūdo duonos skonį, jame turėtų justis šiek tiek rūgštumo“, – paaiškina mitybos specialistė.

3 patarimas: papildomi ingredientai

Kad duona būtų skanesnė, nors ir joje mažai cukraus, V. Kurpienė pataria rinktis tokią, kurios sudėtyje yra vertingų ingredientų. „Vertingi ingredientai yra avižos, soros, speltos, gysločiai (liaudyje vadinami trauklapiais) ar skaldyti grūdai. Taip pat ir įvairios sėklos, kurių  pridedama į duonos gaminius: moliūgų ar saulėgrąžų, linų sėmenys. Ypač vertingi kmynai, kurie ne tik paskanina, bet ir padeda virškinimui“, – paaiškina V. Kurpienė.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

*