Ūžesys ausyse: kaip su juo gyventi?

Ūžesys ausyseSu ūžesiu ausyse ar galvoje bent kartą gyvenime susiduria maždaug 20 proc. žmonių. Tai yra bene dažniausias klausos sutrikimas – paslaptingasis tinitas. Klausos specialistės patvirtina, kad prie jo atsiradimo arba suintensyvėjimo priežasčių prisidėjo ir pandemija, tačiau nesibaiminkite – įveikti įkyrų simptomą ir išmokti su juo gyventi tikrai įmanoma.

Viena iš priežasčių – prikurtimas

Vilniaus otorinolaringologų asociacijos pirmininkė dr. Irina Arechvo sako, kad dažniausiai gydytojų kabinetuose apsilanko tie, kuriuos ūžesys kamuoja dėl susilpnėjusios klausos arba triukšmo sukelto prikurtimo. Tuomet atsiranda plaukuotųjų ląstelių pažeidimų ir spontaninio nervinio aktyvumo pokyčių.

„Tai skirtingo amžiaus žmonės, dirbę arba lankęsi triukšmingoje aplinkoje, šaudę be apsaugos, profesionalūs muzikantai. Nors tipinis pacientas kiek vyresnis nei 50 metų (tuomet didesnė neurosensorinio prikurtimo rizika), tinitas atsiranda ir vaikams. Tik, kai neprigirdima nuo mažų dienų, smegenys per ilgą laiką pripranta prie ūžesio ir suaugus jis dažniausiai nevargina“, – aiškina medikė.

Ūžesys gali atsirasti ir dėl bet kokios prikurtimą sukėlusios ausies ligos: sieros kamščio, vidurinio otito, otosklerozės, cholesteatomos ar kitos, ir visai išnykti arba susilpnėti, išgydžius šias ligas. Kuriam laikui tinito simptomas gali paūmėti ir dėl šalutinio vaistų poveikio.

Ūžesys ausyse retai pranašauja rimtą ligą

Labai dažnai ūžesio priežastis neaiški: nervinės ląstelės klausos sistemoje kažkodėl ima kitaip skleisti nervinius impulsus, o smegenys suvokia juos kaip „vidinį triukšmą“. Tuomet minėtasis spontaninis nervinis aktyvumas sustiprėja.

Anot specialistės, dėl sveikatos sunerimusiam žmogui tai gali atrodyti sudėtinga, tad svarbu jam išsamiai paaiškinti ir išsklaidyti mintis apie blogiausias ūžesio priežastis, pavyzdžiui, gresiantį insultą arba naviką.

„Jei staiga ėmė ūžti vienoje pusėje, pulsuoja, žmogus prikurto, skauda ausį arba svaigsta galva, būtina kuo greičiau kreiptis į gydytojus. Tačiau tinitas labai retai yra rimtos ligos pasekmė“, – nuramina dr. I. Arechvo.

Pandemija pagilino tinito problemą

Daugelio bėdų priežastis yra stresas, elementarus nuovargis intensyvina ir girdimą ūžesį. Tai, anot dr. I. Arechvo, natūralus procesas, kuriame svarbus vaidmuo tenka plastiškoms smegenimis – nusiraminus ar tiesiog pailsėjus, jos geba ignoruoti nereikšmingus garsus. Tačiau gyvenant karantino sąlygomis tai tapo sudėtinga, mat be baimės dėl neaiškaus ūžesio ausyse padidėjo ir nerimas dėl daugelio kitų dalykų.

„Moksliniai tyrimai jau rodo pandemijos poveikį tinito kamuojamiems žmonėms. Jie atvirauja netekę vilties, vieniši ir praradę tikėjimą, jog kada nors sulauks bent menkiausios tylos minutės. Dėl socialinės atskirties, irzlumo ir prislėgtos nuotaikos daugelį ūžesys ėmė varginti dar stipriau“, – medikei antrina klausos centro „Audiomedika“ protezavimo specialistė Justina Pukalskaitė, sulyginanti ūžesį ausyse su streso barometru, kurio rodyklė pakrypsta į didesniąją pusę, kai gyvenime tenka susidurti su įvairiais sunkumais.

Nuslopinti ūžesį gali ir pozityvios mintys

Vieni į bet kokius garsus ausyse gali nekreipti dėmesio, bet kitiems jie smarkiai apsunkina kasdienybę ir sukelia nerimą, dirglumą, nemigą ar net depresiją. Vaistų nuo ūžesio ausyse nėra, tad ką daryti, kad jis visiškai nesugniuždytų?

Jei simptomas susijęs su klausos praradimu, svarbiausia gydymo priemonė- klausos aparatai. J. Pukalskaitė dalijasi patirtimi apie klientus, kurie su pritaikytais klausos reabilitacijos prietaisais džiaugiasi ir mažesniu spengimu: „Geriau girdint ūžesys tampa ne toks ryškus ir pastebimas, nes technologijos suteikia daugiau išorinių garsų smegenims, be to, juose įdiegta speciali programa užmaskuoja simptomą maloniais garsais.“

Kitais atvejais padeda panašiai veikianti garsų terapija – foniniai ūžesį maskuojantys ir dėmesį nuo jo nukreipiantys garsai (jūros ošimo, paukščių čiulbėjimo ar raminančios muzikos). Tam pakanka bet kokio muziką transliuojančio prietaiso ar išmaniojo telefono su specialia simptomui palengvinti skirta programėle. Abi specialistės įvardija šį metodą kaip vieną paprasčiausių ir efektyviausių, kurio nauda pajuntama po 3–6 mėnesių. Pastebėjus, kad ūžesys pasireiškia stresinėse situacijose, rekomenduojami kvėpavimo, atsipalaidavimo ir dėmesingumo pratimai, joga bei meditacija.

„Savijautą ir reakciją į tinitą lemia mąstymas – svarbiausia ne tai, kas mums nutinka, o tai, kaip reaguojame. Stenkitės mąstyti pozityviai, susitelkti į džiuginančius dalykus: dėl neigiamų jausmų, pykčio spengimas ausyse pasidaro dar nemalonesnis, o nuslopinti ūžesį gali ne tik garsai, bet ir pozityvios mintys bei požiūris“, – sako J. Pukalskaitė.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *