Ar dieta nekenkia širdžiai?

Dieta ir sveikataDaugelis laikosi įvairių dietų – vieni artėjant paplūdimio sezonui nori numesti kelis per žiemą priaugusius kilogramus, kiti – dėl sveikatos. Dažniausiai dieta pasirenkama vadovaujantis geriausios draugės, kaimyno ar spaudoje šmėžuojančiais patarimais bei susižavėjus sėkmės istorijomis. Tačiau pasak Lietuvos Sporto universiteto (LSU) docento R. Kairaičio, aklai vadovautis kitų patarimais neverta – netinkama mityba gali suprastinti ne tik savijautą, bet ir nualinti širdį.

Ekspertai nesutaria

R. Kairaičio teigimu, sveikatos ekspertų nuomonės apie dietas išsiskiria. Nesutariama dėl rekomendacijų antsvoriui mažinti bei širdies ir kraujotakos sistemai stiprinti.  Atsikračius nereikalingų kilogramų, galima išvengti širdies ligų arba bent jau sumažinti jų progresavimą, tačiau anaiptol ne visos antsvorį mažinančios dietos naudingos širdžiai.

„Pavyzdžiui, populiarioji Atkinso dieta rekomenduoja valgyti baltyminius bei riebalų turinčius produktus ir griežtai riboja angliavandenių vartojimą, – komentavo ekspertas. – Tačiau ar daug riebalų turinti dieta gali būti naudinga širdžiai? Juk širdies ir kraujotakos sistemos stiprinimui patariama sumažinti riebalų kiekį.“

Kitoks požiūris

Šiuolaikinis požiūris į antsvorį mažinančias dietas nėra grindžiamas „gaunamų-vartojamų”  kalorijų paradigma kaip anksčiau. „Neužtenka suskaičiuoti gaunamas kalorijas – reikia įvertinti ir iš kokių maisto medžiagų jos gaunamos“, – teigė R. Kairaitis.

Dauguma antsvorį mažinančių dietų rekomenduoja vartoti nedaug greitai pasisavinamų angliavandenių. „Taip pat šiuo metu ypatingai populiarėja žaliavalgystė, siūloma vartoti daug vaisių bei daržovių“, – sakė R. Kairaitis.

Tačiau, pasak eksperto, mokslinių tyrimų, pagrindžiančių vienos ar kitos dietos veiksmingumą ir įtaką antsvoriui ir sveikatai – kol kas trūksta arba jie prieštaringi.

Teks atsisakyti saldumynų

JAV mitybos ir širdies ligų specialistai vieningai sutaria, jog šiuo metu veiksmingiausia dieta antsvoriui bei hipertenzijai mažinti yra DASH (angl. dietary approaches to stop hypertension). Jos poveikis jau pagrįstas moksliniais tyrimais.

DASH dietos pagrindą sudaro grūdai ir visų grūdo dalių produktai, vaisiai bei daržovės, – pasakoja R. Kairaitis. – Kiek mažiau siūloma vartoti neriebių pieno produktų, paukštienos, žuvies ir neriebios mėsos. O mažiausią mitybos raciono dalį turėtų sudaryti riešutai, ankštiniai produktai ir riebalai. Saldumynų derėtų visiškai atsisakyti“.

 

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *